Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirin syyskokoustiedote

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piiri kokoontui sääntömääräiseen syyskokoukseen Oulun Aleksinkulmaan lauantaina 23.11.2019.

Kokousväkeä oli tervehtimässä puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho, joka kiitteli kenttäväkeä aktiivisesta toiminnasta puolueen hyväksi.

”Ilman kenttäväkeä, ei ole puoluetta. Eduskuntavaalien tulos ja sen jälkeinen nousukiito gallupeissa on juuri teidän ansiota. Samalla hän varoitteli tuudittautumasta hyvänolontunteeseen, sillä silloin unohtuu se kaikista tärkein, eli työ ihmisten eteen”.

Halla-aho kertoi myös näkemyksensä Perussuomalaisten tämän hetkiseen suosion syistä: ”Syitä on monia, alkaen Juha Sipilän avoimesta kutsusta lähi-idän pakolaisille. Oulussa ja muualla tapahtuneet alaikäisiin sekaantumiset, sekä Keskustalaisen valtapolitiikan, joka on alkanut aukeamaan ihmisille. Ihmiset miettivät, onko Keskustan politiikka ratkaisu ongelmiin, vai olisiko keskustalainen politiikka aiheuttanut ongelmat. Myös Sdp suuret vaalilupaukset ja niiden pettäminen on herättänyt Sdp:tä äänestäneet miettimään kantaansa uudelleen. Perussuomalaiset ovat tarjonneet vanhoista puoleista erottuen, selvän ja rehellisen linjan, mihin on ollut helppo ihmisillä turvautua. Perussuomalaisten kannattaja tietää, mitä se saa. Näin ei ole välttämättä muilla puolueilla”.

Halla-ahon mukaan Perussuomalaisten kannatus on noussut nimenomaan alueilla, joissa Keskustalla on ollut valta-asema. Halla-aho kertoi asioita, joissa keskustalaisten puheet ja teot ovat menneet ristiin: ”Kun keskusta lähti houkuttelemaan vihreiden naisäänestäjiä puolueen äänestäjiksi vihreällä ympäristöpolitiikalla, samalla he unohtivat oman ydinkannattajakuntansa. Keskustan hallituksessa olon aikana mm. polttoaineverotusta on jatkuvasti nostettu, sekä asuminen on kallistunut”.

Halla-aho otti kantaa myös Keskustavoittoisten kuntien päätöksentekomalliin: ”Kunnissa, joissa Keskustalla on yksinkertainen enemmistö, on toimintamalliksi muodostunut ns. ”hyvävelimalli” ja tähän ihmiset ovat kyllästyneet”.

Puolueen puheenjohtaja Halla-ahon terveisten jälkeen syyskokous teki seuraavat henkilövalinnat vuodelle 2020:

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan Piirin puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan yksimielisesti Ahti Moilanen Utajärveltä.

Piirihallituksen jäseniksi valittiin:

Varsinainen jäsen: Henkilökohtainen varajäsen
Pasi Brotkin, Muhos Heidi Pöykiö, Muhos
Tuomas Okkonen, Liminka Kalle Moilanen, Vaala
Anne-Mari Jaara, Kempele Mirjam Hurskainen, Tyrnävä
Esko Loukkola, Kärsämäki Tuula Hovila, Kärsämäki
Ilkka Repo, Haapavesi Alli Visuri, Siikalatva
Ulla Pietilä, Reisjärvi Ari Joentakanen, Haapavesi
Anu Elovaara, Nivala Helena Pyy, Oulainen
Tarmo Hirvelä, Ylivieska Kari Käräjäoja, Oulainen
Tapio Lämsä, Kuusamo Hannu Huttu, Taivalkoski
Tiina Hanhikorpi, Raahe Jari Ojala, Siikajoki
Marco Ylänpää, Oulu Matti Rantakangas, Oulu
Lare Inkala, Oulu Arja Suuronen, Oulu
Seppo Paakkari, Oulu Mia Pelkonen, Oulu
Janne Koskela, Oulu Tommi Hedberg, Oulu

Valintojen jälkeen Pohjois-Pohjanmaan ensimmäisen kauden kansanedustaja Jenna Simula kertoi tulevista kuntavaaleista.

”Perussuomalaisilla on mahdollisuus tehdä historiaa. Hyvällä ehdokaslistalla tulemme haastamaan alueen valtapuolue Keskustan. Edelliset eduskuntavaalit näyttivät, että esimerkiksi Oulussa olemme kirineet Keskustan etumatkan lähes kiinni ja valtakunnallisissa gallupeissa olemme edellä. Nyt on erityisen tärkeää lähteä ehdolle ja tekemään historiaa!”.

Kokouksen lopuksi piirin puheenjohtaja Ahti Moilanen kiitteli kokousväkeä esimerkillisesti sujuneesta kokouksesta. Kokouksen sujuvuudesta kertoi, että Kokouksessa ei tarvinnut äänestää kertaakaan.

Lue tästä Pohjois-Pohjanmaan piirin syyskokouksen kannanotto ”Lupauksista on pidettävä kiinni” >>

Lisätietoa antavat:

Tuomas Okkonen