Harkintaa liikennejärjestelyjen yksityistämiseen

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piiri teki 13.8.2017 kokouksessaan kannanoton koskien Liikenneministeri Bernerin yksityistämishankkeita kuten viimeistä esitystä Valtion Rautateiden pilkkomisesta:

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piiri näkee huolestuttavana hallituksen pyrkimykset yksityistää valtion omistamia ja pääosin hyvin hoidettuja ja veronmaksajille edullisia liikennejärjestelmiä.

Hankkeet ovat huonosti valmisteltuja, eikä ole minkäänlaisia takeita, että niiden myötä kansalaisten palvelut paranevat, saati säilyvät. Jää myös suuria epäilyjä jatkuvan ulkomaille suuntautuvan rahavirran syntymisestä, koska käytännössä kansainvälisten sijoittajien ei tarvitse maksaa Suomessa yritysveroja.

Veturimiesten liiton huoli Valtion Rautateiden pilkkomisesta on aiheellinen ja piirimme toivookin, että tällaisissa hankkeissa edettäisiin harkitummalla tavalla vain laajan parlamentaarisen ja kansalaiskeskustelun kautta.