Kuntien jätehuolto

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan Piirihallituksen julkilausuma; Lakeuden Ekon jatkamisen edellytykset on selvitettävä

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan Piirihallitus on seurannut huolestuneena Limingan, Tyrnävän, Muhoksen ja Utajärven perustaman kuntien lakisääteisestä jätehuollosta vastaavan Lakeuden Eko lautakunnan toimintaa. Ylen MOT-ohjelma 7.10.2019 toi esille huolestuttavia tietoja Lakeuden Ekon perustamiseen johtaneista taustoista. Ohjelmassakin esille tulleiden seikkojen perusteella Lakeuden Eko ei ole täyttänyt sen perustamisen perusteina olleita asioita, jätemaksuista jätteen vastaanottoon. Jätemaksujen huikeat korotukset heti Lakeuden Ekon ensimmäisessä kokouksessa on tästä räikeä esimerkki. On myös epäiltävissä, että Lakeuden Ekon jätehuollon toimittajaksi valittu yritys ei ole täyttänyt kaikkia valintaprosessissa painotettuja kriteerejä.
Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan Piirihallituksen mielestä on todennäköistä, että luottamushenkilöt ovat joutuneet tekemään päätöksen Lakeuden Ekon perustamisesta vajavaisen tiedon perusteella ja harhaan johdettuina.
Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirihallitus esittää Lakeuden Ekon jäsenkuntien luottamushenkilöistä koostuvan työryhmän perustamista, jonka tehtävänä olisi selvittää Lakeuden Ekon jatkamisen edellytykset.
Piirihallitus ohjeistaa alueen kuntien paikallisyhdistyksiä sekä valtuustoryhmiä olemaan erityisen tarkkoina myös kuntayhtiöiden perustamisen tarpeellisuudesta, jotta vastaavia demokratian irvikuvia ei pääsisi syntymään.

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirihallitus

Oulussa 19.10.2019