Tuulivoima ei tarvitse tukiaisia

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirihallitus kokoontui lauantaina 24.3.2018 mm. valmistelemaan maakuntavaaleja.

Kokouksessaan piirihallitus toi esille, että Suomessa sähköä verotetaan varsin runsaasti, vaikka Pohjois-Suomessakin sijaitseva energiaintensiivinen teollisuutemme on kansainvälisesti katsottuna erittäin tehokasta ja ympäristöystävällistä.

Suomessa sähköveron tuotoksi arvioidaan tälle vuodelle kertyvän 1,2 miljardia euroa. Tuulivoiman tukeen puolestaan käytetään jopa 300 miljoonaa euroa vuodessa. Parhaillaan suunnitellaan uusien tuulivoimatukien käyttöönottamista, vaikka tuulivoiman kerrotaan olevan kilpailukykyinen sähköntuottaja ilman tukiaisiakin.

Pohjois-Pohjanmaan Perussuomalaisten mielestä sähköveroa voitaisiin laskea erityisesti teollisuudelta, jolloin parantuneen kannattavuuden myötä työllisyyskin pyrkisi paranemaan. Sähköveron lasku rahoitettaisiin luopumalla uusista tuulivoiman tukiaisista.

Kuva Wikimedia Commons