Jari-Pekka Teurajärvi jatkaa Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirin puheenjohtajana

Asiasta äänestettiin sunnuntaina 22.11.2015 piirin syyskokouksessa Hannuksen kylätalolla Kiimingissä. Vastaehdokkaana oli Ahti Moilanen, Utajärvi. Oululainen Teurajärvi valittiin puheenjohtajaksi äänin 27–24.

– On hienoa, että jäsenistöllä on mistä valita. Ahti on tehnyt ansiokasta työtä Perussuomalaisten ja kansalaisten eteen. Hän on toiminut aikaisemmin esimerkiksi piirin puheenjohtajana useita vuosia. Saan olla tyytyväinen siihen, että jatkopesti tuli. Vuosi olisi ollut liian lyhyt aika puheenjohtajana ja työ olisi jäänyt kesken, kommentoi Teurajärvi.

Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja, ja sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä toi piirikokousväelle niin eduskuntaryhmän kuin puoluehallituksenkin terveiset.

– Perussuomalaiset on nyt toiminut hallituksessa noin puoli vuotta, ja tuloksia alkaa näkyä. Hallitustyöskentely ei ole äkkinäisen hommaa, vaan valmistelutyö on tehtävä huolella, ettei törmätä esimerkiksi perustuslaillisiin ongelmiin. Olemme hallituksessa pienituloisten ja heikompiosaisten puolella. Ilman Perussuomalaisia, esimerkiksi eläkeläisten asumistuen leikkausten poistoa tuskin olisi tehty, kertoo Mäntylä.

Mäntylän mukaan Perussuomalaiset ovat vahvasti sitoutuneet hallitustyöskentelyyn. Vaikuttaminen tehdään hallituksen sisällä, ei huutelemalla lehtien palstoilla.

– Ministerimme tekevät pitkää päivää ajaessaan puolueemme mukaista politiikkaa hallituksessa. On turha kuvitella, että esimerkiksi maahanmuuttopolitiikka olisi tällä tavoin kiristynyt, mikäli hallituksessa olisi Perussuomalaisten sijaan joku nykyisistä oppositiopuolueista. Hallitus on ainoa paikka, missä asioihin pystyy oikeasti vaikuttamaan, Mäntylä toteaa.

Kokouksessa pidetyn kyselytunnin aikana jäsenistö pääsi tenttaamaan ministerin lisäksi Pohjois-Pohjanmaan omia kansanedustajia Pirkko Mattilaa ja Ville Vähämäkeä.

Piirisihteeri Henna Kupsala kertoi kokousväelle Perussuomalaisten lähtevän ensi kevään Metalliliiton liittokokousvaaleihin kunnon rytinällä omalla listalla. Jo nyt Pohjois-Pohjanmaan piirin alueella on reilusti enemmän ehdokkaita kuin viime kerralla.

Syyskokouksessa vahvistettiin myös talousarvio ja toimintasuunnitelma tulevalle vuodelle. Lisäksi piirihallitukseen valittiin varsinaiseksi jäseneksi Juho Kellolampi (Pudasjärvi), Ahti Nevanperä (Taivalkoski), Lare Inkala (Oulu), Anne Snellman (Oulu), Juha Vuorio (Oulu), Aaro Paakkari (Oulu), Janne Koskela (Oulu), Janne Halunen (Kempele), Tuomas Okkonen (Liminka), Harri Sanaksenaho (Ii), Ahti Moilanen (Utajärvi), Eeva Mosorin (Raahe), Jari Ojala (Siikajoki), Matti Viitala (Haapajärvi), Erkki Jauhiainen (Pyhäjärvi), Jarmo Viinala (Haapavesi), Juha Kostet (Ylivieska), Eero Erkkilä (Nivala), Kari Käräjäoja (Oulainen).

Piirihallituksen varajäseniksi valittiin Alpo Ollila (Pudasjärvi), Esko Törmänen (Kuusamo), Vaili Jämsä-Uusitalo (Oulu), Jari Pirinen (Oulu), Seppo Paakkari (Oulu), Timo Koskela (Oulu), Hannu Siipola (Oulu), Eino Pasanen (Tyrnävä), Marko Pernu (Lumijoki), Petri Mäenkoski (Ii), Paula Juka (Muhos), Lasse Mikkola (Raahe), Veikko Laurukainen (Siikajoki), Lasse Vuolteenaho (Haapajärvi), Alpo Koski (Pyhäjärvi), Tarmo Hirvelä (Ylivieska), Marko Koskela (Sievi).

Piirin toiminnantarkastajaksi valittiin Hannu K Taskila (Oulu) ja varatoiminnantarkastajaksi Arto Kivimäki (Oulu).

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piiri otti kantaa julkilausumassaan asedirektiiviin ja Metsähallituksen yhtiöittämiseen. Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piiri ei hyväksy EU:n esittämiä muutoksia asedirektiiviin. Toteutuessaan esitetyt muutokset lopettaisivat reserviläisammunnat sekä haittaisivat metsästystä, ampumaharrastusta ja asekeräilyä. Maanpuolustuksen näkökulmasta muutokset ovat täysin kestämättömiä, sillä puolustukseemme kuuluu laaja reserviläisjoukko ja vapaaehtoinen maanpuolustustyö. EU ei saa omilla toimillaan jyrätä jäsenvaltion itsenäistä maanpuolustusta. Laittoman asekaupan ongelmat eivät ratkea laillisiin aseisiin kohdistuvia lakeja tiukentamalla.

Pohjois-Pohjanmaan piiri suhtautuu suurella varauksella metsähallituksen yhtiöittämiseen. Metsien hoito ei kaipaa lisää byrokratiaa ja yhtiöittämiseen liittyy tiettyjä vakavasti otettavia uhkakuvia. Katsomme, että tärkeintä kansallisomaisuuttamme, metsiä ja vesiä tulee erityisellä tavalla vaalia. Metsähallituksen johtamista tulee hallitusohjelman mukaisesti selkiyttää. Nyt vaikuttaa vahvasti siltä, ettei lausuntokierroksella oleva luonnos toteuta tätä hallitusohjelman kirjausta.

WP_20151122_10_45_12_Pro

Oulun lentokentällä kuvassa vasemmalta kansanedustaja Ville Vähämäki, sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä, piirisihteeri Henna Kupsala ja Liminka-Lumijoen Perussuomalaiset ry sihteeri Tuomas Okkonen

WP_20151122_13_37_48_Pro

Hannuksen kylätalo täyttyi ääriään myöten piirin syyskokouksessa.

WP_20151122_040

Ministeri Hanna Mäntylä luovutti puoluehallituksen myöntämän puolueen numeroidun standaarin (nro 128) Paula Jukalle. Tämä harvinainen kunnia tuli vasta toisen kerran Pohjois-Pohjanmaan piiriin.

WP_20151122_052

Puolueen numeroitu standaari on suurin kunnianosoitus mitä puolueen eteen tehdystä työstä voi saada

WP_20151122_041

Tapio Jussila toivotti kokousväen tervetulleeksi tilaisuuden isännän Kiimingin Perussuomalaiset ry puolesta.

WP_20151122_048

Puolueen kuntasihteeri Heimo Konttinen toi kokousväelle terveisiä liittyen kuntavaalisuunnitelmiin

WP_20151122_18_19_46_Pro

Puheenjohtajiksi olivat ehdolla Ahti Moilanen ja Jari-Pekka Teurajärvi