Kortesalmi Kainuussa ja Koillismaalla: Tankero-englanti takaisin?

Perussuomalaisten Pohjois-Suomen järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi puhui laajalla kenttäkierroksella Kainuussa, Koillismaalla ja Oulun eteläpuolella yhdessä kansanedustajaehdokkaiden Henna Kupsala, Janne Halunen ja Ahti Moilanen kanssa todeten eduskuntavaaleissa ratkaistavan paitsi hallituspohja – myös poliittinen kielenkäyttö ensi vaalikaudelle.

– Puolueen Kuusamossa asuva järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi ennakoi eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen olevan kolmen suuren puolueen varaan rakennettu.

– Taitaa olla niin, että takiaispuolueet vaihtuvat tukiaispuolueeseen – keskustaan, mutta pääministerin puoluekanta ratkeaa kuitenkin vasta vaaleissa eikä ainoastaan gallupeilla. Mikään ei ole vielä kirkossa kuulutettua, vaan kansa päättää.

Seitsemän päivää viikossa turuilla ja toreilla ammatikseen kiertävä Kortesalmi aistii vaali-innostuksen kiihtymisen. Tungos PS -teltoilla kertoo kannatuksen olevan kohdillaan.

– Meillä on täydet mahdollisuudet napata ykköstila ja pääministerin paikka. Timo Soinin kansansuosio on vankka ja kansa haluaa todellista muutosta.

Kortesalmi totesi gallupkannatuksiin ja valtakunnalliseen vaalikeskusteluun viitaten käsillä olevan retromeiningin renessanssin ja Tankero-vitsien takaisinpaluun, kun keskustan puoluejohtaja Sipilä luisteli englanninkielisestä vaalikeskustelusta EU-tentissä.

– Trevira vaan sinne Sipilän suuntaan!

Kirjoitettu 23.3.2015