Perussuomalaiset kansanedustajaehdokkaat: Kuntien ei ole järkeä sijoittaa Fennovoimaan

Perussuomalaisten kansanedustajaehdokkaat kiersivät Pyhäjokilaaksossa keskiviikkona. Oulaisissa, Haapavedellä ja Kärsämäellä kansaa kävivät tapaamassa jo kesästä asti ehdokkaana maakunnissa kiertänyt luomuviljelijä Henna Kupsala Siikajoelta, Oulun vaalipiirin tuorein Perussuomalainen kansanedustajaehdokas yrittäjä Tero Kokko Kuusamosta sekä Matti Viitala Haapajärveltä. Mukana kiertueella olivat myös Oulaisten ja Haapaveden Perussuomalaiset.

Vaalien läheisyys näkyi Perussuomalaisten teltalla. Kahvi ja pulla tekivät kauppansa samalla kun paikkakuntalaiset pääsivät keskustelemaan ehdokkaiden kanssa ja tuomaan esille ajatuksiaan.

Oulaisissa keskusteluissa esille nousivat etenkin maidon tuottajahinnan alentuminen ja maatalouden ongelmat. Haapavedellä mietitytti maalaispaikkakuntien vaikea tilanne nuorten näkökulmasta kun koulutuspaikkoja on vähennetty ja töitäkään ei juurikaan ole.

Suomen tilanne nähtiin Pyhäjokilaaksostakin katsottuna varsin huonona, eikä nykymenolla jatkamista pidetty enää mahdollisena.

Kaikki Haapavedellä vierailleet kansanedustajaehdokkaat sekä Haapaveden Perussuomalaisten puheenjohtaja Jarmo Viinala olivat yhtä mieltä siitä, ettei kuntien kannata nykyisessä taloudellisessa tilanteessa sijoittaa Fennovoimaan. Sähkön markkinahinta on tällä hetkellä huomattavasti alhaisempi kuin sähkön omakustannushinta Fennovoimassa. Mankala –malli voi osoittautua ongelmalliseksi omistajiensa yhteisvastuun näkökulmasta. Hanke etenee Fortumin kautta ilman kuntiakin.

Suurten, muille kunnille kiinteistöveronsa kantavien energiahankkeiden sijaan Henna Kupsala peräänkuulutti kuntien osallistumista oman kunnan alueen energiahankkeisiin. Kotimainen energia paikallisesti tuotettuna toisi paitsi työtä, myös verotuloja kuntaan, jolloin sijoitus maksaisi itseään takaisiin monin eri tavoin.

Ehdokkaiden näkemyksen mukaan energiantuotannossa on pyrittävä sellaisiin kotimaisiin ratkaisuihin, jotka työllistävät maaseudun asukkaita jatkuvasti eikä vain rakennusaikana.

Ehdokkaat aikovat tuoda muutosta politiikkaan. Tero Kokko, yrittäjä itsekin, pitää Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeänä pienyritystoimintaa.

Maanviljelijänä Henna Kupsala vastustaa maaseutua autioittavaa keskittämispolitiikkaa ja maatalouteen liittyvää järjetöntä byrokratiaa.

Matti Viitala asettaisi ylisuuriin eläkkeiseen katon ja leikkaisi voimakkaasti valtionyhtiöiden johdon optioita.

Kreikan tukipaketteja eivät Perussuomalaiset ehdokkaat hyväksy; rahahanat Etelä-Eurooppaan on suljettava ja käytettävä rahat suomalaisten hyvinvointiin.

Kirjoitettu 26.2.2015