Perussuomalaiset vaativat Arinan vaalien uusimista

Perussuomalaiset ovat 16.4.2014 jättäneet Osuuskauppa Arinan keskusvaalilautakunnalle edustajiston vaalit 2014 osalta oikaisupyynnön.  Oikaisupyynnössä vaaditaan vaalituloksen mitätöintiä ja uusia vaaleja.
Vaalitulos julkaistaan ennakkotietojen mukaan 17.4.2014.

Perusteluina oikaisupyynnössä mainitaan useat ehdokaslistavirheet sekä vaalisalaisuuden vaarantuminen.

Osuuskauppa Arinan edustajiston vaalijärjestyksen 8 § mainitaan, että Äänestys tapahtuu postin välityksellä vaalisalaisuutta noudattaen. Sääntöjen mukaisesti on kuitenkin voinut äänestyslipukkeen palauttaa myös Arinan toimipaikkaan, mutta kaikissa tapauksissa toimipaikassa sijainneet äänestyslippulaatikot eivät ole olleet vaalisalaisuuden takaamiseksi vartioituja eikä äänestyslippulaatikoita ole lukittu. Äänestyslipuke ja äänestäjän henkilötiedot ovat olleet samassa kirjekuoressa, koska äänestyksen yhteydessä on voinut osallistua arvontaan. Kuka tahansa on voinut tyhjentää äänestyslippulaatikon ja rikkoa vaalisalaisuuden.

Perussuomalaiset jäävät odottamaan keskusvaalilautakunnan päätöstä asiassa.

Perussuomalaiset ehdokkaat ja vaaliasiamiehet Arinan vaaleissa 2014, 16.4.2014.

—————————————————————————–

Perussuomalaiset julkaisivat asiaan liittyneen julkilausuman 6.4.2014, joka sai paljon huomiota kansallisessa mediassa. Julkilausuman jälkeen perussuomalaiset selvittivät oikean toimintatavan virheiden oikaisemiseksi ja ensimmäinen vaihe on oikaisupyyntö Arinan keskusvaalilautakunnalle.

Lisätietoja Jari-Pekka Teurajärvi (040 807 3847 / teurajarvi@nullhotmail.com), tiedottaja

Kirjoitettu 16.4.2014