Perussuomalaisilta hallintovalitus Lumijoen vaalilautakunnasta

”Lumijoella syntynyt hallintovalitus on yksi osatekijä puolueen terästäytymisessä vaalilautakunta-asioissa”, toteaa Pohjois-Suomen PS-järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi.

– Olemme havainneet erityisesti valtapuolue keskustan rohmunneen järjestelmällisesti haltuunsa vaalilain mukaan muille kuuluvia vaalilautakuntapaikkoja pitkin työaluettani Pohjois- ja Itä-Suomessa.

– Uppiniskaisimmat ja umpi-kepulaisimmat kunnat tuntuvat olevan tunteettomia vaalilain noudattamiselle, jolloin asiantilan korjaamisessa joudutaan etenemään aina hallintovalituksiin asti.

Lumijoella jouduttiin turvautumaan valitustiehen, koska kunta ei oikaissut Perussuomalaisten mielestä virheellistä ja vaalilain vastaista päätöstä jo aikaisemmin tehdyllä oikaisuvaatimuksella, kuten monissa muissa pohjoisen kunnissa on suosiolla tapahtunut.

Kuusamossa kaupunginvaltuutettuna ja kaupunginhallituksen PS-jäsenenä toimiva Kortesalmi kertoo esimerkin omasta kotikunnastaan.

– Viime kuntavaalien alla jouduimme tekemään täällä asiasta oikaisuvaatimuksen. Ja myös nyt, vaikka meillä on kaksi paikkaa kaupunginhallituksessa, yritettiin vaatimustemme mukaista pohjaesitystä yllättäen muuttaa kesken kaupunginhallituksen kokouksen siten, että Perussuomalaisilta olisi riisuttu pois paikka vaalitoimikunnasta. Sitkeän väännön jälkeen saimme pidettyä puolemme.

– EU –vaalien alla vaalilautakunta-asiassa jouduttiin jättämään oikaisuvaatimus Haapajärvellä kaupunginvaltuutettu Matti Viitalan ja Haapajärven Perussuomalaiset ry:n puheenjohtajan Lasse Vuolteenahon toimesta ja asiantila korjaantuikin.

Nyt eduskuntavaaleja varten asetetuista vaalilautakunnista on oikaisuvaatimus jätetty jo Nivalassa vaalipiirin etelälaidalla Nivalan Perussuomalaiset ry:n puheenjohtajan Eero Erkkilän ja sihteerin Tuula Ekdahlin toimesta. Samoin on toimittu Lumijoella paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Marko Pernun ja sihteeri Tuomas Okkosen vaatimuksesta niin kuin myös Oulaisissa paikallisyhdistyksen puheenjohtajan Marko Honkalan ja sihteeri Eeva Tyyskän esityksestä.

Myös Raahen Perussuomalaiset ry:n puheenjohtaja Eeva Mosorin ja sihteeri Arvo Latomaa ovat jättäneet Raahen kaupunginhallitukselle 1.3. päivätyn oikaisuvaatimuksen yhden vaalilautakunnan täyttämisestä ja vaalitoimikunnan asettamisesta sekä vaalilautakunnasta Raahen kaupungin alueella olevia laitoksia varten.

Kortesalmi muistuttaa puolueen paikallisyhdistyksiä siitä, että niiden on tehtävä kunnanhallituksille esitykset omista edustajistansa vaalilautakuntiin.

– Fiksuimmat kunnat pyytävät eri puolueiden paikallisyhdistyksiltä esityksiä vaalilautakuntien jäsenistä.

Järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi teroittaa edelleen sitä, että vaalilautakunnat tulevat parhaillaan uuteen käsittelyyn, tällä kertaa eduskuntavaalien tiimoilta.

– Tarvittaessa avustan paikallisyhdistyksiämme myös näissä vaalilautakunta-asioissa aina oikaisuvaatimuksia ja varsinaisia valituksia myöten!

Kortesalmi pitää vanhojen puolueiden – erityisesti keskustan – toimintatapaa vaalilautakunta-asioissa selkeästi yhtä kansanosaa sortavana ja ylimielisenä toimintatapana.

Liminka-Lumijoen Perussuomalaiset ry:n ja Marko Pernun sekä Tuomas Okkosen jättämä eduskuntavaalien vaalilautakuntien nimeämisen liittyvä hallintovalitus kuuluu sanatarkasti seuraavasti:

– Liminka-Lumijoen Perussuomalaiset ry vaatii, että Perussuomalaisten edustajiksi Lumijoen vaalilautakuntaan valitaan: varsinaiseksi jäseneksi Jukka Matela ja varajäseneksi Ylermi Rajakangas

– Vaadimme Lumijoen kuntaa korvaamaan valittajille asian vireille panosta aiheutuneet oikeudenhaun kustannukset.

– Vaadimme myös asian pikaista käsittelyä, koska eduskuntavaalit ovat jo 19.4.2015.

Perusteluina tekemälleen hallintovalitukselle Liminka-Lumijoen Perussuomalaiset ry esittää seuraavaa:

– Me allekirjoittaneet Liminka-Lumijoen Perussuomalaiset ry:n toimihenkilöt ja Liminka-Lumijoen Perussuomalaiset ry jätämme paikallisyhdistyksemme valtuuttamina hallintovalituksen Lumijoen kunnanhallituksen kokouksen 19.1.2015 päätöksestä § 14 eduskuntavaalit kohtaan 3.
Olemme jättäneet asiasta 23.1.2015 oikaisuvaatimuksen, mitä Lumijoen kunnanhallitus ei ole kokouksessaan 2.3.2015 55 § korjannut.

– Mielestämme kohdassa 3 tehty päätös loukkaa vaalilain 15 § sisältöä ja henkeä. Vaalilautakuntien ja vaalitoimikuntien jäsenten, että niiden varajäsenten tulee mahdollisuuksien mukaan edustaa edellisissä eduskuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita puolueita ja äänestäjäryhmiä.

– Perussuomalaiset olivat viime eduskuntavaaleissa – siis juuri niissä, minkä perusteella vaalilain mukaan vaalilautakunnat eduskuntavaaleja varten asetetaan – selkeästi vaalipiirin toiseksi suurin puolue kannatuksen ollessa 20,1 %.

– Perussuomalaisille kuuluu siten vaalilain mukaan Lumijoen kunnassa varsinaisen jäsenen ja varajäsenen paikka kaikkiin viisijäsenisiin vaalilautakuntiin.

– Vaalilautakuntien kokoonpanoihin on lakien voimalla määrätty laajapohjainen poliittinen edustavuus, jolloin poliittinen valvonta sekä ennalta ehkäisee mahdollisia vaalivilpin yrityksiä että lisää vaalitapahtuman ja ääntenlaskennan yleistä uskottavuutta ja estää esimerkiksi valtapuolue keskustan luottamuspaikkarohmuamisen vaalilautakunnissa.

– Ainoa syy, minkä vuoksi Perussuomalaisten edustajaa ei ole valittu Lumijoen kunnan vaalilautakuntaan, onkin siten se, että Perussuomalaisia on haluttu tietoisesti syrjiä muihin puolueisiin verrattuna. Sen vuoksi tehty syrjivä päätös on paitsi vaalilain vastainen niin myös hallintomenettelylain edellyttämän hyvän hallintomenettelyn vastainen ja loukkaa lisäksi kuntalain yhdenvertaisuusperiaatetta.

-Vaalilain soveltamisesta on selkeät oikeusministeriön ohjeet ja soveltamisesta on myös lukuisia Korkeimman Hallinto-oikeuden (KHO) ennakkotapauksia.

-Vaalilaki on ollut tältä osin voimassa jo lukuisten vaalien aikana. Tämän vuoksi ei voi olla mahdollista, että Lumijoen kunta ja sen virkavastuulla toimivat virkamiehet ja kunnanhallituksen luottamushenkilöjäsenet eivät olisi muka tienneet vaalilain ehdottomista määräyksistä.

Kirjoitettu 17.3.2015