Perussuomalaisten kenttäkiertue rantautui Kajaaniin: Kansan keskellä – kansan kielellä

Perussuomalaisten Pohjois-Suomen järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi ja PS- kansanedustajaehdokkaat luomuviljelijä Henna Kupsala ja metsätila- ja designyrittäjä Eila Aavakare sekä liikenneopettaja Ahti Moilanen olivat kansan parissa laajalla kenttäkiertueella Kainuussa, muun muassa Kajaanissa kuluvalla viikolla.

Puolueen vaalalaissyntyinen järjestösihteeri, nykyisin Kuusamossa asuva Joukamo Kortesalmi – itsekin merkittävä metsänomistaja ja metsätalousyrittäjä – otti kantaa metsäsektorin näköaloihin

– Metsäsektorilla myönteistä on pakkomaksettavan metsänhoitomaksun loppuminen, minkä eteen olen henkilökohtaisestikin tehnyt vuosikaudet hartiavoimin töitä. Sen sijaan Kemera-tukien heikennykset ovat kummallista metsänhoitopoukkoilua tilanteessa, missä lisää metsäteollisuutta ja jalostustoimintaa kaavaillaan maahamme, erityisesti myös Pohjois- ja Itä-Suomeen.

Järjestösihteeri Kortesalmi ennakoi eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen olevan kolmen suuren puolueen varaan rakennettu.

– Taitaa olla niin, että takiaispuolueet vaihtuvat tukiaispuolueeseen – keskustaan. Tämä tietää maaseudun alasajon jatkumista ja kiihtymistä entisestään sekä reuna-alueiden tyhjentymistä kiihtyvällä tahdilla, kun kepu ajaa kannattajansa kaupunkeihin päästäkseen itse ruuhka-Suomen päätöksentekopöytiin.

Kortesalmi totesi puolueen olevan valmis hallitukseen myös RKP:n kanssa, mikäli vain EU:n ongelmamaiden tukipolitiikasta päästään yhteisymmärrykseen Perussuomalaisten omaa kansaa puolustavan linjan pohjalta.

Itsekin maalla – Siikajoen Luohuan kylällä – maata viljelevä ja lammastaloutta harjoittava kansanedustajaehdokas Henna Kupsala totesi keskittämispolitiikan jälkien näkyvän koko Kainuussa.

– Työ- ja opiskelupaikkojen puuttuessa ihmiset muuttavat muualle, mikä pakottaa myös jäljelle jääneet yritykset lähtemään. Tämä aikaansaa autioitumisen syöksykierteen, joka voidaan vain voimakkaalla poliittisella ohjauksella ja tahdolla katkaista.

Kupsalan mukaan pelkät puheet eivät riitä, vaan tarvitaan todellisia satsauksia esimerkiksi kotimaiseen energiaan ja elämää hankaloittavan tarpeettoman hallintobyrokratian purkamista.

Kainuuseen erinomaisesti kotiutunut Kajaanin kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen, kansanedustajaehdokas Eila Aavakare puolestaan haluaa toimia ja ajatella pohjoisen ihmisen puolesta.

– Poliittiseen päätöksentekokoneistoon on saatava nykyistä enemmän myös talousasiantuntijoita.

Aavakare korostaa ruohonjuuritason toiminnan merkitystä. ”Juuri siksi me kierrämmekin kansaa kuuntelemassa muuallakin kuin vain kasvukeskuksissa”, painotti Aavakare.

Puolangalla syntynyt, nykyisin Utajärvellä asuva Ahti Moilanen puhui voimakkaasti harmaan talouden kitkemisen puolesta erityisesti rakennustoiminnassa, ollen huolestunut suomalaisen työvoiman asemasta kiristyvillä ja kilpailluilla työmarkkinoilla.

– On hyvin valitettavaa, että yrityksiä valuu maastamme koko ajan Viroon. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajana pitkän tovin työskennellyt Moilanen pitää kuljetustoiminnan siirtymistä ulkomaisiin käsiin ei-toivottavana ilmiönä.

Perussuomalaisten kenttäkiertue saapui Kuhmon ja Sotkamon jälkeen Kajaaniin jatkaen matkaansa Suomussalmelle sekä edelleen koko Koillismaalle.

IMG_1295

Perussuomalaisten Kainuun kenttäkierros rantautui myös Kajaaniin. Kuvassa vasemmalta kansanedustajaehdokkaat Ahti Moilanen, Eila Aavakare ja Henna Kupsala sekä järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi.

Kirjoitettu 5.3.2015