Perussuomalaisten kenttäkiertue rantautui Kalajokilaaksoon: Kansan keskellä – kansan kielellä

Perussuomalaisten Pohjois-Suomen järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi ja PS- kansanedustajaehdokkaat luomuviljelijä Henna Kupsala sekä taiteilija Kari Tykkyläinen olivat kansan parissa viime viikonvaihteessa laajalla kenttäkiertueella Kalajokilaaksossa: Haapajärvellä, Nivalassa, Ylivieskassa ja Kalajoella mukanaan myös kansanedustajaehdokas, eläkeläinen Matti Viitala.

Puolueen Kuusamossa asuva järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi hämmästeli keskustan vaaliohjelmaa, missä aiotaan muka luopua kerrassaan keskustalaisesta luomuksesta – poliittisista virkanimityksistä.

– Onhan tämä nyt aivan suoranaista kansan sumuttamista ja vallitsevan raadollisen kuntatodellisuuden kätkemistä vihreän veran alle vaaliharhautustarkoituksessa.

”Miksi ihmeessä kepu ei ole lopettanut omaa jäsenkirjanimityspolitiikkaansa ja poliittisia läänityksiänsä yksin hallitsemillaan laajoilla maaseutualueilla”, hämmästeli Kortesalmi.

– Ei tähän mitään erillistä vaaliohjelmaa tarvita, vaan ainoastaan keskustalaisen hirmuhallintokulttuurin täyskäännös!

Järjestösihteeri Kortesalmi ennakoi eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen olevan kolmen suuren puolueen varaan rakennettu.

– Taitaa olla niin, että takiaispuolueet vaihtuvat tukiaispuolueeseen – keskustaan. Tämä tietää maaseudun alasajon jatkumista ja kiihtymistä entisestään sekä reuna-alueiden tyhjentymistä kiihtyvällä tahdilla, kun kepu ajaa kannattajansa kaupunkeihin päästäkseen itse ruuhka-Suomen päätöksentekopöytiin.

Kortesalmi totesi puolueen olevan valmis hallitukseen myös RKP:n kanssa, mikäli vain EU:n ongelmamaiden tukipolitiikasta päästään yhteisymmärrykseen Perussuomalaisten omaa kansaa puolustavan linjan pohjalta.

Itsekin maalla – Siikajoen Luohuan kylällä – maata viljelevä ja lammastaloutta harjoittava kansanedustajaehdokas Henna Kupsala visioi yrittäjyydellä ja kotimaisella energialla saatavan elinvoimaa maaseudulle.

– Pyrkimällä rohkeasti kohti energiaomavaraisuutta, voidaan maaseudulle saada kymmeniä tuhansia työpaikkoja lisää. Pienten yritysten asiaa on edistettävä ensimmäisen työntekijän palkkaamista helpottamalla ja yrittäjän sosiaaliturvaa parantamalla.

Kupsala katsoi lisäksi, että arvonlisäverotuksen alarajaa pitäisi nostaa kansalaisten omatoimisuuden edistämiseksi.

Taiteilija Kari Tykkyläinen – taiteilijanimeltään Tykylevits – piti puolestaan kulttuuria jokaisen suomalaisen perusoikeutena.

– Lasten ja nuorten tulee saada toteuttaa itseään jo peruskoulussa. Käsillä tekeminen on lapsen hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kannalta tärkeää.

Käsityö- ja taideaineiden opetuksesta peruskoulussa on pidettävä kiinni, huomauttu Tykkyläinen.

Eläkkeellä oleva yrittäjä ja linja-autonkuljettaja Matti Viitala piti välttämättömänä naisten palkkatason nostamista miesten tasolle.

Viitala paheksui myös poliitikkojen ahneutta henkilökohtaisessa etusaalistuksessa.

– Eliitin valtiolta ulosmittauksen on loputtava aina valtionyhtiöiden ylisuuria palkkioita myöten.

Perussuomalaisten kenttäkiertue jatkoi Kalajokilaaksosta edelleen muun muassa Raahen suunnalle.

IMG_1396

Perussuomalaisten Kalajokilaakson soppatykkikiertueen esiintyjät Haapajärven tilaisuudessa, kuvassa vasemmalta järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi ja kansanedustajaehdokkaat: Henna Kupsala, Kari Tykkyläinen ja Matti Viitala.

Kirjoitettu 17.3.2015