Pohjois-pohjanmaan naiset Mattila ja Kupsala kiersivät Lapissa

Perussuomalaisia naiset kiersivät Lapissa lokakuun loppupuolella. Kiertueella oli mukana väkeä myös Pohjois-pohjanmaan piirin puolelta. Kansanedustaja Pirkko Mattila ja varakansanedustaja Henna Kupsala kiersivät lauantain 24.10.2015 Simossa, Torniossa, Keminmaassa ja Kemissä yhdessä Lapin Perusnaisten puheenjohtajan Sinikka Jylhän kanssa. Kiertueella oli mukana myös kiertuepaikkakuntien paikallisia Perussuomalaisia ja piirin toimijoita. Simon yhdistys osallistui runsaslukuisesti omalla paikkakunnallaan Terho Korpikosken johdolla.

Perussuomalaisten teltalla riitti väkeä ja maahanmuuttopolitiikka keskustelutti varsinkin Torniossa, missä sijaitsee uusi pakolaisten järjestelykeskus. Torniolaiset Juhani Keinänen ja Johanna Aarnio-Keinänen tarjosivat kävijöille makkaraa suoraan grillistä.

Naapuripiirin piirisihteerille Henna Kupsalalle kiertue oli tuttujen tapaamisen lisäksi mielenkiintoinen kurkistus myös siihen, miten Lapin alueella tehdään kenttätyötä.

– Monenlaisia vinkkejä olen saanut reissusta myös Pohjois-pohjanmaan piirin puolelle. Oman alueen toimintaa on aina hyvä kehittää, eikä pyörää ole välttämätöntä keksiä uudelleen kun uutta voi oppia myös muilta. Lapin kiertueella sain kokea paitsi ilahduttavia jälleennäkemisiä, myös oppia tuntemaan ihan uusia ihmisiä. Perussuomalaisuus yhdistää, ja talkoilu on mukavaa myös vähän kauempanakin kotoa!

Pitkä kiertuepäivä päättyi Kemiin, missä kahvitarjoilun lomassa Lapin piirin varapuheenjohtaja Harri Tauriainen kertoi tekemästään Maahanmuuttolaina -kansalaisaloitteesta.

– Esitän maahanmuuttajille käyttöön saman tyyppistä lainaan perustuvaa elinkustannusten kattamisjärjestelmää kuin opiskelijoiden opintolaina. Lainan tarkoituksena olisi kattaa maahanmuuton kustannuksia, kuten kotouttamista ja elämistä. Tällä hetkellä opiskelijat ovat ainoa kansanosa, joka elää lainalla.

WP_20151024_13_34_28_Pro

Torniossa otetussa kuvassa vasemmalta oikealle Johanna Aarnio-Keinänen tyttärineen, Ari Saukko, Henna Kupsala ja Pirkko Mattila

12170181_10153435248653192_452046806_n

Kemissä otetussa kuvassa vasemmalta oikealle Harri Tauriainen, Henna Kupsala ja Ari Saukko