Pohjois-pohjanmaan Perussuomalaisten piiritoimiston ikkuna töhrittiin

Perussuomalainen Pohjois-pohjanmaan piiri ry:n piiritoimiston ikkuna Oulun Heinäpäässä töhrittiin viime viikonloppuna. Ilkivalta oli toimistolle menneelle piirin puheenjohtaja Jari-Pekka Teurajärvelle ikävä yllätys.

– Perussuomalaisten toimistojen ikkunoihin kohdistuneet vahingonteot ovat olleet ennemminkin eteläisen Suomen ongelma. On ikävää, että trendi on näyttää rantautuneen nyt myös Ouluun.

Piirin puheenjohtaja tuomitsee vahingonteon yksiselitteisesti.

– Ilkivalta tai väkivalta ei ole oikea tapa vaikuttaa asioihin. En hyväksy paikkojen särkemistä ja töhrimistä tapana yrittää saada oma viestinsä perille. Puolueena Perussuomalaiset vastustavat kaikkea väkivaltaa ja pyrkivät vaikuttamaan asioihin vain parlamentaarisin keinoin. Samaa suhtautumistapaa toivoisin myös muilta. Perussuomalaiset harkitsevat rikosilmoituksen tekemistä asiasta.

Perussuomalaisten Pohjois-pohjanmaan piirin piirisihteeri Henna Kupsala on seurannut loppukesästä valtaviin mittasuhteisiin yltynyttä julkista keskustelua ja sen lieveilmiöitä huolestuneena. Kupsala näkee piiritoimiston ikkunoiden töhrinnän osana dominoilmiötä, jossa monen harkintakyky on päässyt pettämään.

– Perussuomalaisiin on loppukesästä lyöty leimaa joka ei meihin kuulu. Yleisen lynkkausmielialan ollessa pahimmillaan valitettavan monelta unohtui, että me Perussuomalaiset olemme niitä ihan tavallisia suomalaisia kaikissa yhteiskuntaluokissa ja ikäryhmissä. Olemme isiä ja äitejä, veljiä ja tyttäriä ja jonkun lapsia, aivan kuten ketkä tahansa muutkin.

Kupsalan mukaan liian moni tavallinen suomalainen on joutunut kärsimään siksi, että yksittäisen kansanedustajan kirjoituksesta nousseessa kohussa on haluttu leimata kokonainen puolue ja sen jäsenet.

– Tavalliset Perussuomalaiset päättäjät ovat joutuneet ilman omaa syytään tilanteisiin, joissa heille huudellaan esimerkiksi kaduilla, näytetään keskisormea tai heitetään huoltoaseman kahvilassa kahvit rinnuksille. Olemme kuitenkin ihmisiä, jotka pyrimme tekemään parhaamme sen eteen, että yhteiskunnassamme kaikilla olisi hyvä olla. Se, että Perussuomalaiset ovat kansan tahdosta Suomen toiseksi suurin puolue, tuntuu näiltä hyökkääjiltä ja heitä siihen lietsoneilta unohtuneen.

Kupsala toivoo, että yhteiskunnan ilmapiiri palautuisi syksyn myötä ennalleen ja pahimmilta ylilyönneiltä vältyttäisiin jatkossa. Harkintakyky ja asioiden katsominen myös toisten näkökulmasta ei olisi pahitteeksi.

– Kaikkialla maailmassa demokratia ja sananvapaus ei ole itsestään selvyys. Oikeus ilmaista omia, erilaisia mielipiteitä on jokaisen kansalaisen oikeus ja ihmisoikeuskysymys. Mikäli kaikista asioista ei saa keskustella tai keskustelu on sallittua vain tietyille tahoille, ei voida puhua enää sivistysvaltiosta. Sananvapaus tarkoittaa sanomisen vapauden sallimista myös toisille. Aito demokratia toimii vain avoimessa ja vapaassa keskusteluilmapiirissä, jossa jokaiselle on mahdollista tuoda omat näkemyksensä esille.

Kupsala muistuttaa, että vapaus tuo myös vastuuta. Toisia kunnioittava keskustelu on avain sen omankin näkökannan edistämiseksi; Vihapuheella ei hyviä tuloksia yleensä saavuteta.

Lisätietoja antaa:

Perussuomalaisten Pohjois-pohjanmaan piiri ry